Welke sectoren profiteren het meest van het WK voetbal 2026?

Het WK voetbal van 2026 belooft nu al een van de grootste sportevenementen ooit te worden, dat kan simpelweg niet anders. Het toernooi wordt bovendien voor het eerst georganiseerd in drie landen tegelijk: de Verenigde Staten, Canada en Mexico. Daarnaast doen er dit keer maar liefst 48 landen mee die wedstrijden spelen in tientallen verschillende steden verspreid over de drie landen. Bovendien gaan er over de hele wereld miljoenen mensen kijken naar het WK volgend jaar. Met andere woorden: de impact van het toernooi is niet alleen sportief, maar ook economisch enorm. Voor veel sectoren betekent het WK een unieke kans om omzet te verhogen, merkbekendheid te vergroten en nieuwe markten aan te boren.

Het WK 2026 zal net als eerdere wereldkampioenschappen dan ook verder reiken dan alleen de bal op het veld zelf. Van internationale multinationals tot lokale ondernemers: verschillende industrieën staan in de startblokken om te profiteren van de wereldwijde aandacht. Je ziet dit niet alleen in de drie organiserende landen, maar ook in Europa en specifiek Nederland. In ons land leidt de Oranjekoorts elk toernooi weer tot meer consumptie, media-aandacht en commerciële acties.

Welke sectoren profiteren het meest van het WK voetbal 2026?

Media, streaming en advertising als grote winnaars

De mediasector is zonder enige twijfel een van de grootste profiteurs van het WK 2026. Televisiezenders, streamingplatforms en online mediabedrijven betalen ontzettend veel geld voor uitzendrechten, maar verdienen dat ruimschoots terug via advertentie-inkomsten. Mensen over de hele wereld stemmen massaal af op de wedstrijden, samenvattingen en analyses, wat resulteert in torenhoge kijkcijfers.

Juist bij adverteren tijdens online streams of TV-uitzendingen ligt er een grote commerciële kans. Tijdens wedstrijden, rustmomenten en voor- en nabeschouwingen worden merken zichtbaar voor een internationaal publiek. Casino’s krijgen dan ook aandacht, al is er dit WK geen enkele grote gokonderneming officieel sponsor. Toch zie je rondom sportcontent regelmatig advertenties van een buitenlandse goksite, vooral op internationale platforms waar regelgeving minder strikt is dan in Nederland. Expert Femke Stigter geeft desondanks aan dat steeds meer Nederlandse spelers kiezen voor een online casino uit een ander land.

Nederlandse omroepen en platforms zullen ook zeker profiteren van het WK voetbal in 2026. Denk aan extra bezoekers op NOS.nl, hogere kijkcijfers op de publieke omroep en meer advertentie-inkomsten bij commerciële zenders. Streamingdiensten die sportcontent aanbieden, krijgen waarschijnlijk ook tijdelijk meer abonnees. Dat is al helemaal het geval onder de jongere doelgroep die minder lineaire televisie kijkt.

Reissector en toerisme in een stroomversnelling

Het WK wordt volgend jaar gespeeld verspreid over Noord-Amerika. Dit zorgt dan ook voor een enorme impuls voor de reis- en toerismesector in de Verenigde Staten, Canada en Mexico. Miljoenen supporters reizen naar speelsteden om wedstrijden bij te wonen, vaak gecombineerd met vakanties. Hotels, luchtvaartmaatschappijen, autoverhuurders en ook reisorganisaties profiteren hier optimaal van.

Dit effect is echter ook voelbaar buiten de organiserende landen. Reisaanbieders in Europa spelen in op supporters die hun nationale team volgen met groepsreizen of complete WK-arrangementen. Dit is ook het geval in Nederland. Sommige reisorganisaties spelen in op het tijdverschil met speciale sportcafés en evenementen. Eventueel kun je zelfs een trip boeken naar de Amerikaanse speelsteden waar Oranje in de groepsfase zal spelen. Dit zullen Dallas, Houston en Kansas City zijn.

Horeca en evenementenbranche draaien op volle toeren

De horeca verandert tijdens een WK voetbal in een verlengstuk van het stadion. Cafés, bars en restaurants trekken extra bezoekers die samen wedstrijden willen kijken. Thema-avonden, grote schermen en speciale menu’s resulteren in hogere omzetten, wat al helemaal het geval is in het weekend. Het is echter wel jammer dat veel WK-wedstrijden ‘s nachts worden gespeeld, wat mogelijk effect heeft op de omzetten van de horeca.

 

De evenementenbranche profiteert ook direct mee, bijvoorbeeld met fan zones, bedrijfevenementen, sponsorfeesten en publieke kijkpleinen. Je haalt tijdens zo’n evenement nog meer plezier uit het kijken van voetbal als gast. In Nederland zie je dat gemeenten en ondernemers samenwerken om pleinen om te toveren tot ontmoetingsplekken, vergelijkbaar met eerdere WK’s en EK’s. Doorgaans worden ze alleen georganiseerd bij wedstrijden van Oranje, maar mogelijk komt hier volgend jaar verandering in. De interesse in het toernooi blijft immers ook groot nadat Nederland is uitgeschakeld.

Sportartikelen en merchandise verkopen explosief

Een klassieker bij elk groot toernooi is de explosieve groei in de verkoop van sportartikelen en merchandise. Shirts, sjaals en andere fanartikelen vliegen werkelijk de winkels uit. In het verleden gebeurde dit zowel fysiek, maar inmiddels zijn webshops voor veel mensen de eerste keuze. Grote sportmerken profiteren van deze extra interesse in merchandise, net als lokale retailers en kleine webshops.

In Nederland leidt deelname van het nationale elftal vrijwel altijd tot een run op kleding en accessoires van het Nederlands elftal. Supermarkten, kledingwinkels en webshops spelen hier slim op in met tijdelijke acties en exclusieve producten. Bij veel eindtoernooien raken zelfs mensen die anders nooit voetbal kijken geïnteresseerd in voetbal, wat leidt tot een collectieve beleving in Nederland en een stijgende omzet onder verkopers van sportartikelen en merchandise.

Technologie en data-analyse winnen terrein

Het WK 2026 is natuurlijk niet alleen een sportief spektakel, het is ook elke keer weer een technologisch hoogstandje. Innovaties op het gebied van data-analyse, VAR-systemen, wearables en fan-engagement spelen in de voetbalwereld immers een steeds grotere rol. Technologiebedrijven leveren vandaag de dag oplossingen voor wedstrijdanalyse, veiligheid in stadions en interactieve kijkervaringen.

Ook marketeers en adverteerders profiteren optimaal van data. Door kijkgedrag, interacties en voorkeuren te analyseren, kunnen campagnes namelijk steeds gerichter worden ingezet. Grote merken zetten data dan ook veel in om tijdens het WK bijvoorbeeld gepersonaliseerde aanbiedingen te ontwikkelen voor hun klanten.

Retail en supermarkten liften mee op de hype

Het zal je niet verbazen dat supermarkten tot de grote winnaars van een WK behoren. Extra verkoop van snacks, drank, barbecuespullen en tv-accessoires zorgt voor hogere omzetten. Ook zie je in Nederland vaak dat spaaracties georganiseerd worden door supermarkten, die ook regelmatig samenwerken met (oud-)spelers van het Nederlands elftal.

Het is echter goed om te weten dat ook andere retailers profiteren van de hype rondom het WK 2026, voornamelijk elektronicawinkels. Ze verkopen bijvoorbeeld meer grote televisies en soundbars vlak voor het eindtoernooi. Veel consumenten grijpen het WK immers aan als excuus om hun thuisbioscoop te upgraden, zeker nu wedstrijden in steeds hogere beeldkwaliteit worden uitgezonden.

Lees alle nieuws »

Gepubliceerd op: 22-12-2025 16:26 | Bijgewerkt op: 22-12-2025 | Door: Patrick de Graaf


Reageren


Meer reacties tonen


Delen

Deel dit bericht via social media met je familie, vrienden en collega's!



Het WK voetbal van 2026 belooft nu al een van de grootste sportevenementen ooit te worden, dat kan simpelweg niet anders.


Over de auteur

Patrick (auteur en webmaster)

Auteur van deze content is Patrick. Ik voetbal zelf al meer dan 25 jaar en volg het dagelijkse nieuws op de voet. Mijn hobby's zijn o.a. voetballen, hardlopen en het bijhouden van diverse websites, naast mijn baan als financieel professional.

Ik werk niet voor een gerelateerd bedrijf of instelling, waardoor de informatie betrouwbaar en onafhankelijk is. De informatie is nauwkeurig verzameld op basis van betrouwbare bronnen en wordt regelmatig geüpdatet.